Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Żurek vond een manier om met Nawrocki om te gaan

Gestart door Pieszyce, 5 augustus 2025, 21:51

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Żurek vond een manier om met Nawrocki om te gaan
"Hervormingen zijn mogelijk."

Karolina Kurek
4 augustus 2025

Over twee dagen wordt Karol Nawrocki beëdigd als president van de Republiek Polen. Sinds de verkiezingsuitslag bekend is gemaakt, circuleren er in de media vragen over zijn toekomstige samenwerking met de premier en de regering. De nieuwe minister van Justitie, Waldemar Żurek, heeft zich over de kwestie uitgesproken. Hij heeft een eigen manier om met de door de partij Wet en Rechtvaardigheid (PiS) voorgedragen politicus om te gaan.

Al in de eerste week nadat hij Adam Bodnar had opgevolgd, schorste de nieuwe minister van Justitie 46 presidenten en vicepresidenten van rechtbanken in het hele land. Hij verwees naar de handtekeningen onder een brief aan de "neoKRS" (Nationale Raad voor Justitie) of naar het feit dat deze rechters "neo-rechters" waren. Dit verwijst naar personen die promotie hebben gekregen dankzij de illegale acties van de Wet en Rechtvaardigheid partij.

Waldemar Żurek over het samenwerkingsplan met president Nawrocki

Waldemar Żurek was maandag te gast bij RMF FM's Morning Talk. Hij sprak onder andere over de inauguratie van Karol Nawrocki, die woensdag plaatsvindt.

"De steun van het presidentieel paleis zal essentieel zijn voor belangrijke hervormingen. Ik zal mij bewust zijn van mijn constitutionele verplichtingen en de samenwerking met de kanselarij van de president", zei hij.

De minister benadrukte echter dat zonder samenwerking met Karol Nawrocki "bepaalde hervormingen mogelijk zijn binnen de bevoegdheid van de minister, maar dat deze zullen worden vertraagd."

Waldemar Żurek voegde eraan toe dat de samenwerking veel soepeler zou kunnen verlopen als het om specifieke, inhoudelijke kwesties gaat, die (naar zijn mening) voor de president moeilijk te weigeren zijn te ondertekenen, "omdat ik een goed, gericht project wil opzetten."

"Als dit project in het publieke domein komt, wil ik zeggen: Meneer de president, het ligt in uw handen." Als u hier niet aan meewerkt, vind ik dat heel jammer, maar de burgers zullen daarover oordelen, zei de minister.

Minister van Justitie wil veranderingen bij het Landelijk Parket

De minister van Justitie kondigde ook veranderingen aan bij het Landelijk Parket, waar hij naar eigen zeggen ontevreden over was. Hij benadrukte dat hij daar een enorm potentieel ziet. De gesprekken over veranderingen zijn al begonnen.

"Er is echter een dramatisch knelpunt bij de staf van minister Ziobro. En nu werken we eraan om dat op te lossen," aldus Żurek.

Żurek benadrukte dat hij het harde werk van de huidige chef van het Landelijk Parket, Dariusz Korneluk, waardeert en merkte op dat hij "gedurfde doelen moet stellen".

Hij gaf geen verklaring over wat de toekomst voor Korneluk in petto heeft. Hij legde uit dat hij, voordat hij besluit met iemand samen te werken, er doorgaans de voorkeur aan geeft om eerst te observeren hoe die persoon te werk gaat.

"Wanneer iets goed gaat uitpakken, en ik zie dat het goed gaat uitpakken, wil ik daar niet op vooruitlopen." "Ik heb carte blanche (volledige vrijheid, de vrije hand – noot van de redactie) van de premier als het gaat om personeelsbeslissingen met betrekking tot het ministerie en het Openbaar Ministerie. De informatie die mij overtuigde om minister te worden, was onder meer het feit dat het ministerie niet partijdig zal zijn," aldus Waldemar Żurek.

Bron:  natemat.pl przez Karolina Kurek     język po Polsku