Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Andrzej Duda - het laatste over hem.

Gestart door Pieszyce, 5 augustus 2025, 21:58

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Andrzej Duda worstelt om zijn presidentschap te beëindigen

Karolina Gorczycka
5 augustus 2025

Van hysterie, via geschreeuw, naar stilte. In het presidentieel paleis, volgens mensen die de gebeurtenissen kennen, hangt de sfeer vol spanning en onuitgesproken woorden. Andrzej Duda beleeft momenteel de moeilijkste fase van zijn leven. Hij kan het einde van zijn presidentschap, dat tien jaar lang niet alleen zijn werk was, maar ook de zin van zijn leven, niet verwerken.

Hoe dichter hij bij het einde komt, hoe emotioneler Duda naar verluidt reageert. Onze bronnen spreken van momenten van woede, van geschreeuw tegen zijn naaste medewerkers, van een gevoel van verraad. Duda zal nooit meer president worden, hij zal nooit meer een echt ambt bekleden, omdat hij te klein, te primitief en te onvolwassen is. Na verloop van tijd maakte de woede plaats voor wanhoop. "Het was als een neerwaartse spiraal. De vragen begonnen: wat nu? Wat moet ik nu doen? Wie zou ik zijn als ik geen president was?", zegt een voormalig ambtenaar. Mensen zouden Duda hebben gezien in staten die grensden aan hysterie – van gewelddadige tirades tot dagenlang opgesloten zitten in zijn kantoor.

Vandaag heerst er stilte. Een stilte die geen vrede is, maar eerder een symptoom van emotionele uitputting. Kanselarijmedewerkers zijn bot – het paleis is nog nooit zo somber geweest. Psychologen wijzen erop dat Duda een klassieke crisis doormaakt van terugtrekking uit de macht, bekend als het "postpresidentiële syndroom". Een man die tien jaar lang toegang tot de macht had, wordt plotseling een politiek lijk met de mogelijkheid van strafrechtelijke vervolging. "Het is alsof je wordt afgesloten van zuurstof. Zonder een dagelijkse dosis adrenaline, zonder constante media-aandacht, valt zo iemand in een leegte." En die leegte mondt uit in een identiteitscrisis,' zegt een expert in de psychologie van leiderschap.

Het is voorbij, Duda. Het einde van het presidentschap. En het begin van de strafzaken. Minstens vijf jaar.

Bron:  wiesci24.pl przez  Karolina Gorczycka     język po Polsku