Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nawrocki's eerste toespraak: "Ik vergeef alle minachting"

Gestart door Pieszyce, 6 augustus 2025, 11:05

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Nawrocki's eerste toespraak: "Ik vergeef alle minachting"

"De vrije keuze van een vrije natie heeft mij vandaag voor u gebracht, ondanks de verkiezingspropaganda, leugens, politiek theater en de minachting die ik tegenkwam op weg naar het kantoor van de president van de Republiek Polen. En als christen, met gemoedsrust en uit de grond van mijn hart, vergeef ik al deze minachting en wat er tijdens de verkiezingen is gebeurd", zei Nawrocki tijdens zijn eerste toespraak.

6 augustus 2025

Karol Nawrocki's toespraak

Tijdens zijn eerste toespraak benadrukte president Karol Nawrocki dat "wij, als nationale gemeenschap, een grote toewijding hebben aan christelijke waarden, en dat dit niet mag veranderen." "De vrije keuze van een vrije natie heeft mij vandaag voor u gebracht, ondanks de verkiezingspropaganda, leugens, politiek theater en minachting die ik onderweg naar het kantoor van de president van de Republiek Polen tegenkwam. En als christen vergeef ik u, met een gerust hart en uit de grond van mijn hart, al deze minachting en wat er tijdens de verkiezingen is gebeurd," zei hij.

Volgens Nawrocki "zongen de verkiezingen van 1 juni ook een krachtige stem van soevereiniteit naar de hele politieke klasse." "Het is een stem die aangeeft dat dit soort regering niet kan voortduren en dat Polen er vandaag de dag niet zo uit mag zien. Dames en heren, de stem van Poolse vrouwen en mannen, de stem van Poolse vrouwen en mannen, die willen dat politici de beloften nakomen die tijdens de verkiezingscampagne zijn gedaan," voegde hij eraan toe.

"Op 1 juni zagen we allemaal opnieuw dat de president van de Republiek Polen niets meer mag zijn dan de stem van de burgers van de Republiek. Niets meer. Ik, als president van Polen, zal de stem van de Poolse natie zijn, en dat is mijn taak. Ik zal u niet verrassen met mijn politieke programma voor de komende vijf jaar. Ja, Polen verwachten dat politici hun beloften nakomen. En ik heb mijn beloften opgenomen in het plan voor de 21e eeuw. In het programma dat 10,5 miljoen stemmen kreeg," vervolgde hij.

Hij kondigde aan dat hij consequent en vastberaden zou zijn in de uitvoering van het plan. "En dit plan geeft duidelijk aan dat ik een groot voorstander ben en alle initiatieven zal steunen. Door mijn beslissingen zal ik ernaar streven dat de Poolse staat ambitieus is, een plek van ontwikkeling, een plek van grote, baanbrekende projecten zoals de Centrale Communicatiehaven, Poolse wegen en Poolse havens. Het programma dat ik zal uitvoeren, is een programma voor de duurzame ontwikkeling van de Poolse staat", legde hij uit.

"We komen allemaal uit Poolse steden en dorpen. En er bestaat geen Polen A of Polen B. En dat zal de komende vijf jaar niet veranderen. Plan 21 en mijn programma zijn "nee" tegen illegale immigratie, "ja" tegen de Poolse zloty, "nee" tegen de euro. Als president van Polen zal ik niet toestaan dat de pensioenleeftijd wordt verhoogd," somde hij op.

Nawrocki sprak de hoop uit dat zijn presidentschap "het vertrouwen in de beloften die de afgelopen vijf jaar zijn gedaan, elk uur, elke dag, elke week, met elk besluit en elk wetgevingsinitiatief, zal herstellen." "Ik zal mijn verplichtingen jegens mijn kiezers en degenen die aan de verkiezingen hebben deelgenomen nakomen," betoogde Nawrocki.

"Ik wil duidelijk verklaren dat ik mijn beslissingen niet zal nemen in overeenstemming met deze verdeeldheid en in overeenstemming met politieke verdeeldheid, maar tegen deze verdeeldheid in, en altijd een beslissing zal nemen die aansluit bij de stem van de Poolse natie, en niet bij politieke of partijdige emoties, die mij al 42 jaar niet interesseren en die mij als president van Polen ook niet zullen interesseren," zei hij.

Hij benadrukte dat hij de stem zou zijn van degenen "die een soeverein Polen willen dat deel uitmaakt van de Europese Unie, maar een Polen dat geen Europese Unie is, maar wel Polen is en Polen zal blijven." "Zowel in gesprekken met de Poolse regering, in mijn beslissingen, als op internationaal niveau, op diplomatieke wijze, zal ik uiteraard de betrekkingen binnen de Europese Unie steunen, maar ik zal er nooit mee instemmen dat de Europese Unie de bevoegdheden van Polen afneemt, vooral niet op gebieden die niet zijn vastgelegd in de Europese verdragen, en die mogen niet veranderen," zei hij.

"We hebben grootschalige, baanbrekende investeringsprojecten nodig. Ik heb dit al genoemd, maar ik zal de CPK regelmatig ter sprake brengen. En morgen zal ik wetgeving voorstellen om terug te keren naar de traditionele vorm van de Centrale Communicatiehaven", kondigde hij aan. Nawrocki merkte ook op dat hij verdrietig was over "wat er vandaag gebeurt rond baanbrekende investeringsprojecten in Polen". "Want we zouden ze eigenlijk kunnen opsplitsen in projecten die volledig geblokkeerd zijn, projecten die worden teruggeschroefd en projecten die in het beste geval vertraging oplopen. Dit is een zeer zorgwekkend scenario", voegde hij eraan toe.

"En als we kijken naar de snelgroeiende schuldenlast van de Poolse staat en de schuldenlast, evenals naar het objectieve probleem van de demografie in ons thuisland en de woningproblematiek, dan bevindt Polen zich helaas op een zeer slecht ontwikkelingspad, en daar moeten we ons van bewust zijn. Er moet iets veranderen," zei hij. "Daarom, meneer de premier en geachte ministers, wil ik u vandaag van harte uitnodigen voor de vergadering van de ministerraad, die in augustus zal plaatsvinden," - zei hij.

Volgens hem "moet Polen terugkeren naar de rechtsstaat." "Polen is momenteel niet in de rechtsstaat. Het is moeilijk om een staat wettig te noemen waarin geen wettelijk gekozen nationale officier van justitie is, en waarin artikel 7 van de Grondwet, dat stelt dat staatsautoriteiten moeten handelen op basis van en binnen de grenzen van de wet, helaas regelmatig wordt geschonden," aldus Nawrocki.

Om "het probleem van het staatsbestel op te lossen," kondigde Nawrocki de oprichting aan van een Raad voor het Herstel van het Staatsbestel in het Presidentieel Paleis. "Dit kan niet zo doorgaan. Polen willen dat het staatsbestel wordt hersteld," betoogde Nawrocki.

"Tot slot, misschien met politieke naïviteit, zeg ik dat ik geloof dat we een akkoord kunnen bereiken over kwesties die fundamenteel zijn voor Polen en deze uit het politieke conflict kunnen halen. Ontwikkelingskwesties, huisvestingskwesties en de Poolse veiligheidskwesties behoren tot de kwesties waarover ik geloof dat we een consensus kunnen bereiken tussen partijen en tussen de politieke partijen," zei hij.

Karol Nawrocki legt de presidentiële eed af

Karol Nawrocki legde woensdag de presidentiële eed af voor de Nationale Vergadering en aanvaardde het ambt van president van de Republiek Polen. De eed luidt: "In het ambt van president van de Republiek Polen, met de wil van de natie, zweer ik plechtig dat ik trouw zal blijven aan de bepalingen van de Grondwet, de waardigheid van de natie, de onafhankelijkheid en veiligheid van de staat standvastig zal beschermen, en dat het welzijn van het vaderland en de welvaart van zijn burgers altijd mijn hoogste plicht zullen zijn." Nawrocki sloot de eed af met de woorden: "Zo waarlijk helpe mij God."

Bron:    Polskie Radio/nł    Język po Polsku

Pieszyce

Het presidentschap van Karol Nawrocki: Ambitie boven de Grondwet

Cezary Nowak
6 augustus 2025

Slechts enkele uren na zijn aantreden onthulde Karol Nawrocki de richting die hij met zijn presidentschap wil inslaan. Hoewel er geen officiële verklaringen over politieke veranderingen werden afgelegd, suggereren de toon en inhoud van zijn eerste toespraak het tegendeel.

In zijn eerste toespraken benadrukt Nawrocki niet alleen zijn visie op de staat, maar probeert hij ook de grenzen van de bevoegdheden van de president te verleggen – grenzen die duidelijk zijn vastgelegd in de Poolse Grondwet.

Het meest veelzeggend is zijn aangekondigde voornemen om de Kabinetsraad bijeen te roepen – een orgaan dat wettelijk gezien geen echte beslissingsbevoegdheid heeft. De Kabinetsraad kan, krachtens artikel 141 van de Grondwet, door de president worden benoemd om belangrijke staatsaangelegenheden met de regering te bespreken. De raad heeft echter geen uitvoerende macht – de vergaderingen worden niet afgesloten met resoluties of besluiten. De rol ervan is adviserend en symbolisch. De president kan de mening van de regering vragen, maar hij kan haar geen instructies geven.

Intussen roept de manier waarop Karol Nawrocki deze bijeenkomst aankondigt twijfels op. "Ik wil met de Poolse regering praten over ontwikkelingsinvesteringen, de belangrijkste investeringen die voor ons liggen, en over de staat van de overheidsfinanciën", zegt hij. En hoewel dit klinkt als een verklaring van dialoog, suggereert de toon iets anders: een poging tot controle en handhaving van de verantwoordingsplicht, die – volgens het systeem – exclusief toekomt aan de Raad van Ministers.

Nawrocki benadrukt verder: "Als president van Polen voel ik mij verplicht om volledig geïnformeerd te zijn over de toestand van de Poolse staat." Hoewel de president het recht heeft om actuele informatie over staatszaken te eisen, betekent dit niet dat hij rapporten kan eisen of de richting van het economische beleid van de regering kan beïnvloeden. De regering is verantwoording verschuldigd aan de Sejm, niet aan de president.

Het is belangrijk om te onthouden dat de grondwet van de Republiek Polen de bevoegdheden nauwkeurig verdeelt tussen de uitvoerende macht, die bestaat uit twee leden: de Raad van Ministers en de president. Laatstgenoemde fungeert als arbiter, bewaker van de continuïteit van de staat, vertegenwoordiger op het internationale toneel en opperbevelhebber van de strijdkrachten. Niet als beheerder van de overheidsfinanciën of strateeg van ontwikkelingsinvesteringen. Nawrocki's uitspraken in zijn eerste toespraak suggereren echter een andere opvatting van de rol van het staatshoofd – actiever, indringender, bijna toezichthoudend.

Dit is niet alleen verontrustend vanuit juridisch en politiek oogpunt, maar ook vanuit politiek oogpunt. Na jaren van Andrzej Duda's presidentschap, waarvan het grootste probleem een gebrek aan onafhankelijkheid van zijn eigen partijbasis was, zou de nieuwe president het vertrouwen in het ambt moeten herstellen. Ondertussen wijzen Nawrocki's eerste beslissingen op een voortzetting van de logica van de "betrokken president", die, in plaats van voor evenwicht te zorgen, het zwaartepunt van de macht begint te verschuiven.

Het is ook belangrijk om op te merken dat het hier niet gaat om de instelling van de Kabinetsraad zelf, maar om de politieke context ervan. Nawrocki geeft geen blijk van bereidheid tot samenwerking, maar spreekt eerder de verwachting uit van volledige transparantie en verantwoording van de regering – aan zichzelf. Dit is een omkering van de principes van parlementaire politieke verantwoording. In een parlementair systeem is de regering verantwoording verschuldigd aan het parlement, niet aan de president. Dit geldt des te meer omdat Nawrocki niet is gekozen op een manier die een universeel democratisch mandaat garandeerde – hij aanvaardde zijn ambt als gevolg van een politieke beslissing, niet als een duidelijke uitslag van algemene verkiezingen.

Om deze redenen moet zijn toespraak niet worden gelezen als een uitnodiging tot dialoog, maar als een signaal van een politiek dispuut over bevoegdheden dat de komende maanden zou kunnen domineren. De poging om de rol van de president te herdefiniëren zonder de grondwet te wijzigen, is niet alleen een riskante institutionele gok, maar ook een weg naar verdere desintegratie van de politieke orde.

De presidentiële macht in Polen heeft zijn eigen logica: deze functioneert het beste wanneer de houder de beperkingen van zijn ambt begrijpt. Karol Nawrocki suggereert vanaf het begin van zijn ambtstermijn dat hij andere ambities heeft – meer politieke dan staatsgerelateerde. En juist in deze spanning – tussen de vorm en inhoud van het ambt – schuilt de grootste bedreiging voor zijn presidentschap.

Bron:  wiesci24.pl przez  Cezary Nowak     język po Polsku