Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zelfpromotie in plaats van actie. De eerste weken van Nawrocki's presidentschap

Gestart door Pieszyce, 5 september 2025, 23:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zelfpromotie in plaats van actie. De eerste weken van Nawrocki's presidentschap

Cezary Nowak
4 september 2025

Karol Nawrocki, die in Rome werd gevraagd zijn eerste maand in functie te evalueren, twijfelde er niet aan: "Ik waardeer het zeer hoog. Na deze maand kunnen jullie er zeker van zijn dat ik me heel hard voor Polen zal inzetten." Dit klinkt als de verklaring van een man die overtuigd is van zijn eigen effectiviteit. Het probleem is dat deze woorden moeilijk te bewijzen zijn van daadwerkelijke prestaties.

De president voegde eraan toe: "Ik heb het diepe gevoel dat ik, maar ook mijn naaste collega's – want het maakt uit met wie je samenwerkt – deze maand zeer goed hebben gebruikt, en Polen zal er het meest van profiteren." Dit klinkt als zelfpromotie, geen betrouwbare diagnose. Zelfpromotie die al begint te vermoeien voordat zijn ambtstermijn echt is begonnen.

Polen hebben vaak gehoord dat politici "hard werken", "het beste uit hun tijd halen" en dat alles wat ze doen "Polen dient". Deze woorden verliezen hun impact wanneer ze zonder details worden uitgesproken. Want wat gebeurde er nu eigenlijk in de eerste maand van Nawrocki's presidentschap? Welke beslissingen nam hij die echt van invloed waren op het leven van burgers? Het is moeilijk te zeggen.

"Beschouw deze maand alstublieft alleen als een voorbode van wat de komende vijf jaar te wachten staat," zei de president. Deze uitspraak klinkt bijna als een belofte van grootsheid die nog moet komen. Maar moeten we hem echt op zijn woord geloven? De geschiedenis van de Poolse politiek leert ons dat hoe luider de aankondigingen, hoe teleurstellender de resultaten.

Het probleem met Nawrocki is niet alleen dat hij opschept. Het probleem is dat hij roekeloos opschept en niet beseft dat burgers tegenwoordig vrede, stabiliteit en professionaliteit verwachten in plaats van hoogdravende retoriek. Polen hebben het recht om te vragen: als de eerste maand zo'n overweldigend succes was, waarom horen we dan niets over tastbare resultaten?

Je krijgt de indruk dat de nieuwe president zijn rol beschouwt als een podium waarop hij vooral met zijn imago moet spelen. Krachtige woorden, rituele toezeggingen van hard werken en het opbouwen van een verhaal over "goed tijdgebruik" zijn verplicht. Maar politiek is geen spektakel. Het is een alledaagse realiteit, waar succes wordt afgemeten aan beslissingen, niet aan persconferenties.

Nawrocki heeft een bijna mentorachtige toon gekozen: hij geeft de Polen een "signaal" voor wat komen gaat. Maar het is niet de taak van de president om signalen af te geven – het is de taak van de president om te handelen. Kiezers verwachten echte resultaten in plaats van toezeggingen over "harde inzet van werknemers". Zelfs het best passende team zal niet volstaan als de president zich richt op zelfpromotie in plaats van op het oplossen van problemen.

Het is ook goed om te onthouden dat de "wittebroodsweken" van elk nieuw staatshoofd een periode is waarin de publieke opinie de nieuwe president doorgaans positief, hoopvol en geduldig beoordeelt. Nawrocki zou dit vertrouwen kunnen gebruiken om echte projecten te initiëren, moed te tonen in zijn beslissingen en oplossingen voor te stellen voor problemen die Polen echt dwarszitten. In plaats daarvan gebruikt hij het voor zelfverheerlijking. Dat is een pad naar nergens.

Polen die naar de president kijken, verwachten minder woorden dan bewijs dat het ambt van staatshoofd meer is dan een plek voor zelfpromotie. Ondertussen lijkt Nawrocki te geloven dat hoe vaker hij "Ik werk hard" herhaalt, hoe meer mensen het zullen geloven. In werkelijkheid is het tegenovergestelde vaak het geval: hoe meer woorden, hoe groter het wantrouwen.

Natuurlijk kunnen we niet verwachten dat de president het gezicht van het land in een maand verandert. Maar we kunnen wel iets meer verwachten dan vermoeide herhalingen van hard werken. Polen hebben het recht om te vragen: als deze maand de vijf jaar moet inluiden, betekent dat dan dat we gedurende zijn ambtstermijn niets dan zelfverheerlijking zullen horen?

Karol Nawrocki's eerste maand zal niet herinnerd worden vanwege zijn daadwerkelijke prestaties. Het zal herinnerd worden als een tijd van luide verklaringen, zelfverheerlijking en de overtuiging dat praten genoeg is om als een effectief leider beschouwd te worden. Als dit werkelijk een "signaal" is voor de komende jaren, dan is de boodschap duidelijk: we hebben vijf jaar aan woorden voor de boeg, maar daar zal weinig van terechtkomen.

Bron:  wiesci24.pl przez  Cezary Nowak     język po Polsku