Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Willen de Polen dit jaar geen kerstenveloppe geven?

Gestart door Pieszyce, 13 december 2022, 20:56

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Willen de Polen dit jaar geen kerstenveloppe geven?
De redenen zijn verrassend

Karolina Iwaniuk
Leven en Stijl
8 december 2022

Het gebruik van kerstliederen. Waarom bezoeken priesters de gelovigen thuis?

Priesters bezoeken al jaren parochianen thuis na Kerstmis. De priester wijdt de woning in voor het nieuwe jaar dat begint, praat met de man des huizes en ondersteunt hem met gebed.

• Is de aanwezigheid op het kerkhof op 1 november verplicht voor een katholiek?
  • Samenwonen voor het huwelijk? Priester maakt het duidelijk: ook zonder seks is het een zonde
  • Schandalig incident in een kerk in Zabrze. Mensen ontvluchtten de mis
  • Wat is het scapulier? Welke geschenken brengt het? Beschermt het tegen de hel?

Het is gebruikelijk dat parochianen de priester tijdens zo'n bezoek een envelop geven. Het is waar dat er een bedrag van "elke genade" in zit, maar van jaar tot jaar kan het geld in de enveloppen die aan de priester worden gegeven verrassend zijn.

Net als de aalmoezen die op zondag in de schaal worden gegeven, varieert het bedrag in de kerstenveloppe naargelang de financiële mogelijkheden van de gelovige, maar men hoort van bedragen van 10 zloty tot 2.000 zloty.
Natuurlijk zijn de manier van zingen en de bedragen in enveloppen in de loop der jaren veranderd. Aangenomen wordt dat het gebruik in Polen al in de 13e eeuw begon.

De naam "carol", een bezoek van een priester aan het huis van de gelovigen, komt van het Latijnse "calendae" en betekent de eerste dag van de maand.

Pastorale bezoeken vinden plaats in de periode na Kerstmis en zijn volgens de katholieke kerk geen geldinzameling, maar een gezamenlijk gebed voor de ontvangen genaden, een verzoek om zegeningen in het nieuwe jaar. Het is ook een geloofsbelijdenis van het hele gezin, want tijdens het kerstlied moeten alle gezinsleden aanwezig zijn.

De verplichting om kerstliederen te zingen wordt aan priesters opgelegd door het Wetboek van Canoniek Recht, dat zegt dat priesters hun gelovigen moeten leren kennen.

Een onderwerp dat controverse blijft veroorzaken is het geven van de beroemde enveloppe tijdens pastorale bezoeken, ter ondersteuning van een parochiële donatie.

Veel mensen zijn hier nog steeds verontwaardigd over, aangezien de Polen de laatste jaren gul hebben kunnen zijn, waardoor er discussies zijn ontstaan over de vraag of het niet beter zou zijn om dit geld tenminste aan een goed doel te schenken in plaats van aan een "klokkentoren in de kerk". Vooral omdat de portemonnee van de Polen dit jaar door de inflatie wellicht dunner is.

Welk bedrag zat er in de enveloppen voor de priester in 2021?

Uit de CBOS-analyse blijkt duidelijk dat van 2019 tot 2022 het percentage volwassenen dat zich als gelovig identificeert, afneemt. Dit is een verandering van maar liefst 94 procent naar 84 procent.

Nog erger in dezelfde enquête was de vraag naar degenen die regelmatig praktizeren. Dit is een daling van 70% naar 42%.

Dit heeft ook gevolgen voor het aantal ontvangen pastorale bezoeken. Er is een groeiend negatief oordeel over kerstliedjes en ook over de inhoud van de enveloppe.

"Er is inflatie. Ik zal waarschijnlijk nauwelijks genoeg geld hebben voor Kerstmis alleen, en moet ik me nog steeds zorgen maken over het bedrag in de envelop voor de priester? En geven priesters om parochianen die nu nauwelijks rondkomen? Ook al ben ik een groot gelovige, dit jaar zal ik de priester helemaal niets ontvangen, of er zal echt een symbolische 10 zloty in de enveloppe zitten. Ik zal er nog eens over nadenken." - zegt Anna, 55, die voor het eerst in haar leven overweegt Carol niet te accepteren.

Wat beïnvloedt deze houding, die door steeds meer gelovigen naar voren wordt gebracht? Volgens de CBOS-enquête zijn de volgende zaken van invloed op de negatieve beoordeling van priesters en de katholieke kerk als geheel: het veranderende wereldbeeld van de gelovigen, kritiek op de kerk, waaronder haar inmenging in de politiek, pedofilieschandalen en de doofpot daarvan en... buitensporige werving van geld.

Dit alles brengt de gelovigen ertoe te overwegen of zij überhaupt een priester in hun huis willen ontvangen en zo ja, hoeveel er dan in de enveloppe moet zitten.

In 2021 varieerden de "enveloppe" tarieven voor een priester gemiddeld van 50 tot 200 zł, volgens de "Express Ilustrowany". Minder vaak, maar toch, waren er bedragen in de orde van grootte van 300 of 400 złoty.

Dit jaar kan de situatie drastisch veranderen, en in het nadeel van de kerk.

Polen geven duidelijk hun mening over de kwestie van de enveloppen tijdens pastorale bezoeken

Op ons Facebook profiel stelden we de vraag "Hoeveel voor de envelop na de Christmas Carol dit jaar? Geef je meer vanwege de inflatie?". Door de commentaren onder het bericht te analyseren, kan men zien wat de gelovigen dit jaar van plan zijn.

De afnemende steun voor de katholieke kerk blijkt ook uit het aspect waarover wij vroegen:
"Ik laat hem niet eens binnen", "Laat iemand anders deze bende binnen?", "Ik geef net zoveel als ik altijd doe en dat betekent niets", "En hoeveel zal hij me brengen?" .... laten we dit jaar misschien die kant op gaan". - kunt u de opmerkingen van de lezers van woman.interia.pl lezen.

Bij sommige gelovigen heeft het gedrag van de priesters zo'n gevoel van afkeer achtergelaten, dat het al vele jaren geleden is dat zij niet alleen geen mis bijwoonden, maar ook geen pastoraal bezoek kregen na Kerstmis.

"Het was 2014 en ik woonde in een woonwijk in Kraków en zelfs toen had ik nog sporadisch contact met de kerk. Het eindigde echter toen ik van een priester hoorde dat hij niet naar mij toe wilde komen voor een kerstdienst, tenzij ik een vergoeding van meer dan 20 zloty voor de dienst betaalde. Ik heb toen tegen mezelf gezegd dat ik nooit meer iets met zo'n kerk te maken wil hebben," zegt de 53-jarige Iwona in een interview met Interia, die nog steeds gelovig is maar al acht jaar niet meer praktiseert.

Wie dit jaar besluit een dergelijk bezoek te brengen, gaat echter uit van een kleiner budget voor "wat genade ".

Er zijn veel aanwijzingen dat de inflatie debet is aan een dergelijk besluit. De inflatie in Polen bedroeg in oktober 2022 17,90 procent.

De festiviteiten van dit jaar kunnen de portemonnee belasten. Waarschijnlijk kunnen priesters dit jaar vaker 50 zlotys in een enveloppe verwachten dan 100 zlotys.

De inflatieprognoses in Polen stemmen niet optimistisch. Het zijn de stijgende prijzen en de kosten van levensonderhoud voor het gezin die ervoor zorgen dat de Polen dit jaar proberen te besparen op andere aspecten, zoals donaties aan de envelop van de priester.

Het huidige beeld van de Kerk versterkt alleen maar de vastberadenheid van de Polen om ofwel helemaal geen pastoraal bezoek te ontvangen ofwel het bedrag in de enveloppe sterk te verminderen.

Bron:  kobieta.interia.pl przez Karolina Iwaniuk     język po Polsku