Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Polen "kan mensen niet beschermen" tegen grootschalige Russische luchtaanval, waarschuwt Zelensky

Gestart door Pieszyce, 19 september 2025, 14:21

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Polen "kan mensen niet beschermen" tegen grootschalige Russische luchtaanval, waarschuwt Zelensky

17 september 2025

In een interview met Sky News op dinsdag betwijfelde de Oekraïense president Volodymyr Zelensky het vermogen van Polen om zijn bevolking te verdedigen in geval van een "massale" Russische luchtaanval.

"Polen kan mensen niet redden als er iets groots gebeurt", zei Zelensky in een interview in het presidentieel paleis in Kiev, verwijzend naar het incident van vorige week, toen Warschau slechts vier van de 19 drones onderschepte die het luchtruim binnendrongen.

"Dit is geen boodschap aan onze Poolse vrienden – ze zijn niet in oorlog, dus het is begrijpelijk dat ze niet klaar zijn voor zulke dingen", vertelde hij aan Sky News-correspondent Yalda Hakim, die de situatie vergeleek met Oekraïne, waar de luchtverdediging in dezelfde periode tussen de 700 en 810 lucht bedreigingen vernietigde dankzij een gecoördineerde multi-systeemaanpak met straaljagers en drone-onderscheppers.

President Zelensky suggereerde ook dat de recente Russische acties mogelijk bedoeld waren als waarschuwing aan westerse landen.

"Naar mijn mening gaven ze een signaal af... denk er niet eens aan om Oekraïne van extra luchtverdediging te voorzien. Misschien moet je zelf een manier vinden om die te krijgen," zei Zelensky.

De Oekraïense leider voegde eraan toe dat Kyiv bereid is Polen te helpen zijn verdediging te versterken door training aan te bieden in anti-drone-tactieken.

Zelensky heeft westerse bondgenoten herhaaldelijk aangespoord om de ondersteuning van "multi-systeem" luchtverdediging uit te breiden, inclusief extra Patriot-raketsystemen.

"Ik denk dat ze dit hebben gedaan, en ik kan nog niet zeggen dat het plan heeft gewerkt. Dat kan ik pas in oktober zeggen," voegde hij eraan toe, eraan toevoegend dat de ontwikkelingen in de luchtverdedigingsleveringen in de komende maand zullen bepalen of de strategie van de Russische president Vladimir Poetin succesvol is.

(mp)

Bron: Sky News/Radio Poland / polskieradio.pl by (mp)     English