Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

"Wyborcza" viel Ewa Wrzosek aan. De standvastige officier van justitie legde de journaliste uit

Gestart door Pieszyce, 24 september 2025, 22:51

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Wyborcza" viel Ewa Wrzosek aan
De standvastige officier van justitie legde de journaliste uit

Karolina Gorczycka
24 september 2025

Ewa Wrzosek, een patriot en standvastige officier van justitie, lichtte kort en bondig de leugens en omissies toe die een zekere Ewa Ivanova in haar artikel had geuit. Wyborcza's aanval op officier van justitie Wrzosek is gemakkelijk te verklaren door de angst voor verantwoording die in sommige kringen heerst.

,,Welnu:
– het is niet waar dat niemand vóór mij tijdens een delegatie bij het ministerie van Justitie de taken van een openbaar aanklager heeft uitgevoerd. Deze taken zijn verplicht voor elke openbaar aanklager, ongeacht of hij adviseert, leiding geeft of in de salon te vinden is. Als we de stelling van het artikel omdraaien, zou de juiste vraag moeten zijn: waarom waren er überhaupt aanklagers bij het ministerie die van mening waren dat een dergelijke detachering hen hiervan ontsloeg?
[Dit is een retorische vraag, want nietsdoen is voor een openbaar aanklager altijd aantrekkelijker dan extra werk, wachtdiensten en al dat openbaar-aanklagerswerk voor hetzelfde salaris :)]
– Het is niet waar dat de procureur-generaal toestemming heeft gegeven om mijn taken als aanklager achter de rug van de nationale aanklager om uit te voeren. Nogmaals, ik draai de stelling van het artikel om. En waarom heeft de nationale aanklager, aan wie ik een dergelijk verzoek heb gericht, dit besluit niet genomen, maar heeft het nationale parket een brief opgesteld die door de procureur-generaal moest worden ondertekend?
– Het is een halve waarheid en een insinuatie om te suggereren dat de vorige procureur-generaal opzettelijk geen toestemming heeft gegeven voor de uitoefening van mijn taken als openbaar aanklager. Ik heb toen ook een verzoek ingediend, maar zoals dat dan gaat, duurde de behandeling ervan... duurde... duurde... totdat de delegatie tot het verleden behoorde en het verzoek irrelevant werd 🙂

We mogen elkaar misschien niet. We kunnen openlijk kritiek leveren. Maar laten we de moed hebben om dat onder onze eigen naam te doen. Ik ken de bron van de journalist bij naam; ik zal de schaamte voorlopig besparen. "Het is gewoon triest dat ze persoonlijke animositeiten op zo'n nederige manier uitspeelt, gebruikmakend van de vrije (?) media," concludeerde Ewa Wrzosek.

Bravo, mevrouw de officier van justitie.

Ewa Wrzosek is een echte patriot, iemand die zich verzette tegen het kwaad dat heerste tijdens de Ziobro- en Kaczyński-tijdperken. Aanvallen van zwakke (zoals blijkt uit Wrzoseks verklaring) journalisten zullen daar niets aan veranderen. Ze zullen echter wel de perceptie veranderen van zowel Gazeta Wyborcza als de auteur zelf, Ivanova.

Bron:   wiesci24.pl przez  Karolina Gorczycka     język po Polsku