Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Ryszard Petru stelt zich kandidaat voor het voorzitterschap van Polska 2050

Gestart door Pieszyce, 1 oktober 2025, 23:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ryszard Petru stelt zich kandidaat voor het voorzitterschap van Polska 2050

Karolina Gorczycka
1 oktober 2025

Ik stel me kandidaat voor het voorzitterschap van de Polska 2050 partij. Ik heb besloten me kandidaat te stellen voor het voorzitterschap van de partij. Ik ga deze uitdaging aan in de overtuiging dat we de kiezers die ons in 2023 vertrouwden, kunnen terugwinnen – en ik weet hoe we dat moeten doen. Ik stel een terugkeer naar de wortels voor, dat wil zeggen naar wat het succes van onze partij en de hele Derde Weg heeft gedreven: ondernemerschap, een verstandige energietransitie en gericht sociaal beleid dat de problemen van specifieke mensen oplost – schreef Ryszard Petru.

De rol en taak van de Polska 2050 partij zou moeten zijn om de coalitie te steunen door onze programmatische eisen uit te voeren en zo de steun voor onze partij te vergroten. We hebben een terugkeer naar de bronnen nodig: een ondernemend, groen Polen dat zorgt voor mensen in nood. Vandaag, in 2025, zijn de uitdagingen groter dan twee jaar geleden. We moeten adequaat reageren op de objectieve dreiging van een hybride oorlog tegen Polen. De dreiging van Rusland en drones die ons luchtruim binnendringen, maar ook van Belarus en illegale migranten die, gesteund door Belarussische diensten, de Poolse grens oversteken. Dit zijn slechts voorbeelden van de nieuwe uitdagingen," voegde Petru eraan toe.

Hij schetste ook kort vijf eisen die de belangrijkste boodschap van de partij voor de komende twee jaar zouden moeten zijn:

1. Ondernemerschap. We gingen de verkiezingen in met de slogan om de zorgpremies te verlagen naar het niveau van vóór de Poolse deal. Deze eis is nog steeds actueel. Eenvoudige en humane belastingen moeten onze slogan zijn!

Tegelijkertijd dien ik een wetsvoorstel in dat garandeert dat de zorgpremies volgend jaar niet automatisch stijgen, zoals de huidige wet voorschrijft. Dit is het minimum. Het minimum dat Polen van ons verwachten.

2. Groene transformatie. Het is essentieel, maar moet met gezond verstand worden uitgevoerd. Het mag geen hogere kosten voor de maatschappij of Poolse bedrijven met zich meebrengen. Een concrete maatregel zou 2032 als streefdatum moeten stellen voor alle stadsbussen in Polen om emissievrij te zijn. Dit is een ambitieus maar realistisch plan, haalbaar met steun van Europese fondsen.

3. Menselijke kwesties. We moeten harteloze bureaucratie bestrijden. Bijvoorbeeld het soort dat plotseling bijna alle spaargeld van mensen die al jaren vrijwillige bijdragen betalen aan particuliere ZUS-rekeningen, met de mededeling dat ze niet eerder hadden moeten betalen. Onze rol zou moeten zijn om deze harteloze aanpak te bestrijden, hetzij door middel van wetswijzigingen, hetzij door ingrijpen.

4. Slechte grenzen. Polen, onder druk van hybride oorlogsvoering, moet de grenzen strikt houden en illegale migratie voorkomen. Dit sluit een migratiebeleid dat mensen naar Polen brengt wiens vaardigheden nodig zijn en die onze cultuur en onze spelregels accepteren, niet uit.

5. Veiligheid. De Poolse veiligheid zal afhangen van de kracht van de Poolse economie, want een sterke economie betekent een sterk leger. Het is cruciaal dat de middelen die voor Poolse bewapening worden toegewezen, naar Poolse particuliere bedrijven gaan, die zo de kans krijgen om een echte sprong voorwaarts te maken. Dit moet worden gefinancierd binnen het kader van een gezond en verantwoord fiscaal beleid.

Bron:   wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku