Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De boeken van Dr. Sarna breken populariteitsrecords. "The Mighty Gay Kaczyński" staat op nummer één.

Gestart door Pieszyce, 23 oktober 2025, 23:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De boeken van Dr. Sarna breken populariteitsrecords
"The Mighty Gay Kaczyński" staat op nummer één.

Karolina Gorczycka
23 oktober 2025

citaatfoto wiesci24.pl

Wat een provocatie leek, werd een hit. "The Mighty Gay Kaczyński" van Dr. Aleksandra Sarna klom snel naar de top van de verkooplijsten in de Poolse boekhandels en overtrof zelfs de nieuwste thrillers en liefdesromans. Over dit boek wordt in het hele land gesproken – sommigen zijn dolblij met de moed van de auteur, anderen zijn verontwaardigd over de inhoud, en weer anderen... zijn gewoon nieuwsgierig naar de diepten van de duistere ziel van de man die Polen jarenlang in zijn greep hield.

"Ik heb het al, het zal gelezen worden, jij ook? Zo niet, dan nodig ik je uit om deze en vele andere boeken te kopen op http://hognot.pl; ze zijn het waard!", schreef een internetgebruiker.

Veracht, eenzaam en liefdeloos tegenover iedereen behalve zijn eigen regering. Het is een verhaal over de obsessie met controle, de angst om invloed te verliezen en de constante behoefte om te domineren.
"Hij is tot alles bereid, zelfs de dood van anderen, om de macht te behouden," schrijft de auteur. Ze voegt eraan toe: "Dit is geen fabel over een slechte koning. Dit is een studie van een man die echt bestaat."
Kaczyński door de ogen van een psycholoog Dr. Aleksandra Sarna, bekend om haar compromisloze psychologische analyses van machthebbers, verbergt haar emoties niet, maar blijft, zoals ze benadrukt, trouw aan de feiten. Elke stelling heeft zijn bron, elke observatie – bevestigd door documenten, verslagen en opnames.

"Ik ben geen rechter. Ik beschrijf mechanismen; ik vel geen oordeel," benadrukt de auteur.

Het resultaat? Het boek leest als een combinatie van een politieke thriller en een psychologisch verslag over een man die nooit macht wilde delen, maar alleen wilde bezitten. Sarna's stijl is een mix van ironie en brute eerlijkheid. De lezer barst soms in lachen uit, soms voelt hij een rilling. Hoewel sommige scènes fictief klinken, herinnert de auteur ons eraan: "Dit is geen roman. Dit is Polen in de afgelopen jaren."

Het boek is alleen onderhoudend totdat we beseffen dat het allemaal echt gebeurd is. "De machtige homo Kaczyński" is niet zomaar een boek over één man – het is een analyse van de maatschappij die hem in staat stelde te komen waar hij is gekomen. Over de cultus van de leider, over blinde gehoorzaamheid, over een systeem dat de democratie vernietigde in naam van de "moraliteit".
Sarna moraliseert niet, maar waarschuwt: Kaczyński is nog niet klaar. Hij wacht gewoon af. In de schaduw. In stilte. Met een plan dat – zoals gewoonlijk – al lang in zijn hoofd zit.

Het boek is snel uitverkocht.

Voor sommigen is het een gedurfd werk dat de duistere mechanismen van de Poolse politiek blootlegt. Voor anderen is het een godslastering tegen de "vader des vaderlands". Maar ongeacht de meningen is "De machtige homo Kaczyński" een symbool geworden van een nieuwe golf van moed in de Poolse journalistieke literatuur.
Lezers vragen zich al af wat er nu gaat gebeuren. En de auteur kondigt zelf aan dat dit nog maar het begin is.

Want, zoals ze in de epiloog schrijft: "Het probleem met machtige homo's en kleine mensen is dat je nooit weet wanneer ze weer de troon willen bestijgen."

Bron:   wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku