Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Duitse Scholz spreekt over samenwerking met Rusland na oorlog

Gestart door Pieszyce, 15 december 2022, 23:37

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Duitse Scholz spreekt over samenwerking met Rusland na oorlog

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft gesproken over hernieuwde economische samenwerking met Rusland nadat de oorlog in Oekraïne voorbij is.

Scholz maakte zijn opmerkingen tijdens een ceremonie ter gelegenheid van 70 jaar sinds de oprichting van het Oostelijk Comité van het Duitse bedrijfsleven (Ost-Ausschuss), een handelsvereniging, op dinsdag, meldde de Poolse website dorzeczy.pl.

De kanselier zei, zoals geciteerd door dorzeczy.pl: "Eén ding is zeker: de betrekkingen die we hadden zijn momenteel verminderd. Maar Rusland, wanneer het de oorlog beëindigt, en de Russische burgers, die vechten voor een andere toekomst voor zichzelf, moeten de mogelijkheid hebben om de economische samenwerking nieuw leven in te blazen."

Scholz voegde eraan toe dat "dit nu niet zal gebeuren, omdat we op dit moment de sancties verscherpen," meldde dorzeczy.pl.

De Duitse leider benadrukte dat "de Russische president Vladimir Poetin door zijn oorlog niet alleen infrastructuur, steden en dorpen in Oekraïne heeft verwoest, maar ook vele mensenlevens."

Scholz zei verder: "Poetin vernietigt ook de toekomst van Rusland. En hij moet dat verantwoorden tegenover zijn eigen land en zijn eigen natie, wiens toekomst hij op deze manier vormgeeft."

Beleid van "appeasing" van Moskou door economische banden "was een illusie".

De opmerkingen van de kanselier hebben kritiek opgeleverd van Ulrich Reitz, een journalist bij het weekblad Focus, volgens dorzeczy.pl.

De Poolse website citeerde Reitz als zeggende dat Berlijns vroegere beleid van "appeasing" Moskou door economische banden "een illusie was, op zijn best."

Reitz schreef, zoals geciteerd door dorzeczy.pl: "Het was eerder een manier om zakelijke leiders in staat te stellen grote deals te sluiten met de Sovjet-dictatuur zonder dat er vragen werden gesteld door de autoriteiten; die later deze regeling actief steunden, vooral de sociaal-democraten (SPD)."

De opmerkingen van Scholz, die de SPD vertegenwoordigt, stuurden dinsdag een boodschap naar Rusland en het Duitse bedrijfsleven dat de kanselier "de achterdeur voor Rusland openlaat", aldus dorzeczy.pl, die eraan toevoegde dat dit volgens Reitz "een gevaarlijke boodschap" is.

'Ik zal blijven praten met' Poetin: Scholz

De Poolse website meldde dat Scholz onlangs zei dat hij en Poetin "totaal verschillende meningen" hadden en dat hij de Kremlinleider zou vermijden.

Tijdens een ontmoeting met kiezers in zijn kiesdistrict Potsdam in het weekend, voegde Scholz er echter aan toe, zoals geciteerd door dorzeczy.pl: "Toch zal ik met hem [Poetin] blijven praten omdat ik het moment wil meemaken waarop het mogelijk zal zijn om deze situatie op te lossen. En dat lukt niet als je niet praat."

Bron: dorzeczy.pl, focus.de, polskieradio.pl by (pm/gs)

Pieszyce

IEDEREEN die Putin kent zegt, . . . . . . . "praat niet met Putin want hij ziet dat als zwakte.
Scholz wil blijven praten, dwars tegen alle EU richtlijnen en besluiten in, is hij van plan de EU te gijzelen met zijn wil?

Na zijn verkiezing, zei ik tegen mijn schoonheid, "Deze man gaat een hoop ellende brengen, zal chaos en tweespalt veroorzaken binnen de EU om zo de Duitse zakenwereld voorop te laten lopen, Weg met die vent".

Tot nu toe heb ik alleen maar gelijk gehad, geef mij die vrouwen maar die Finland en Estland leiden, (zonder ze te beledigen) dat zijn vrouwen met ballen en pit, die durven te ondernemen.