Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Roman Giertych klaagt neo-rechter Drajewicz aan: "Genoeg met de straffeloosheid van PiS-aangestelden!"

Gestart door Pieszyce, 27 oktober 2025, 23:06

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Roman Giertych klaagt neo-rechter Drajewicz aan:
"Genoeg met de straffeloosheid van PiS-aangestelden!"

Karolina Gorczycka
26 oktober 2025

Roman Giertych heeft aangekondigd dat hij een rechtszaak zal aanspannen tegen de zogenaamde neo-rechter Drajewicz, die – naar eigen zeggen – een onrechtmatige uitspraak heeft gedaan waardoor het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding (CBA) hem kon afluisteren. De zaak houdt verband met de PiS-regering en het wijdverspreide illegale hacken van de mobiele telefoons van politici, advocaten, zakenlieden en kerkleiders door de geheime diensten.

In zijn verklaring onthulde Giertych dat een echte, onafhankelijke rechter aanvankelijk weigerde toestemming te geven voor het afluisteren. Pas nadat het CBA was afgewezen, heeft rechter Drajewicz – die onlangs door de toenmalige minister Zbigniew Ziobro van de districtsrechtbank naar het hof van beroep was gedelegeerd – de zaak opnieuw bekeken. Hij zou de eerdere uitspraak hebben teruggedraaid en toestemming hebben gegeven voor de surveillance.

Het probleem is dat – zoals Giertych aangeeft – het Hooggerechtshof al in 2021 oordeelde dat alle uitspraken van Drajewicz ongeldig waren omdat zijn delegatie onrechtmatig was.

"Meneer Drajewicz! Ik klaag u aan voor de onrechtmatige uitspraak die het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding (CBA) toestond mij af te luisteren. Genoeg met de straffeloosheid van PiS-aangestelden!" schreef Giertych.

De voormalige viceminister van Justitie en huidig parlementslid van de Burgercoalitie (KO) kondigde ook aan dat hij procureur-generaal Wiesław Żurek had gevraagd een procedure te starten op grond van artikel 231 §2 van het Wetboek van Strafrecht – betreffende machtsmisbruik door een ambtenaar.

Volgens Giertych leidde de onrechtmatige uitspraak tot het verzamelen en kopiëren van zijn gesprekken met cliënten, evenals tot de gedeeltelijke vrijgave van opnames. Dit was bedoeld om Ziobro's bondgenoten politieke voordelen te bieden door hen in staat te stellen de activiteiten van de oppositie te monitoren.

"Ik zal niemand vergeven die mij, mijn cliënten of mijn dierbaren heeft afgeluisterd. Het blijkt dat deze telefoontaps vanaf het begin illegaal waren, omdat Ziobro's afgevaardigde schaamteloos de uitspraak van de rechtbank heeft gewijzigd. Daarom heeft PiS de rechtbanken aangevallen – zodat ze ons konden afluisteren!", besloot Giertych.

De zaak zou ernstige gevolgen kunnen hebben – zowel voor Drajewicz zelf als voor het systeem van rechterlijke delegatie onder Zbigniew Ziobro.

Bron:   wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku