Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nawrocki in het defensief. Żurek maakt zijn zaak duidelijk

Gestart door Pieszyce, 21 november 2025, 00:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Nawrocki in het defensief. Żurek maakt zijn zaak duidelijk

Cezary Nowak
19 november 2025

In de Poolse politiek zijn er zelden figuren die openlijk over de rechtsstaat kunnen spreken.

Waldemar Żurek, een van de meest prominente vertegenwoordigers van het huidige regeringskamp, heeft met zijn compromisloze karakter en temperament opnieuw de aandacht van het publiek getrokken. In een interview met TVN24 bekritiseerde hij niet alleen president Karol Nawrocki, maar herinnerde hem er ook openlijk aan dat het staatshoofd onderworpen is aan dezelfde grondwettelijke principes als ieder ander openbaar ambtenaar.

"Ik geloof dat de president de grondwet schendt. Als ik de president was, zou ik niet zo arrogant zijn; ik zou gewoon aan tafel gaan zitten," zei de minister. Deze woorden, hoewel hard, raakten de kern van het probleem. De crisis rond rechterlijke benoemingen kwam niet uit het niets; Het is het resultaat van jarenlange systematische corruptie, die culmineerde in de overtuiging dat de beslissingen van het presidentieel paleis niet noodzakelijkerwijs voortkomen uit regels, maar uit politieke berekeningen.

Wanneer Żurek spreekt over constitutionele verantwoording, is dat niet dreigend – hij herinnert ons aan de mechanismen die juist bestaan om te voorkomen dat de staat gegijzeld wordt door één enkele instelling. "De president moet niet vergeten dat er zoiets bestaat als het schenden van de Grondwet. De hoogste ambtenaren moeten verantwoording afleggen voor het Staatsgerechtshof", benadrukt hij.

Het gaat niet om het spektakel, maar om de spelregels. Het is opmerkelijk dat soortgelijke woorden vanuit verschillende hoeken van het politieke toneel werden geuit toen Andrzej Duda president was. Het is dus niet zo dat Żurek nieuwe normen bedenkt; hij herhaalt ze slechts.

De meest emotionele was echter de metafoor van de "molens van de gerechtigheid", die Żurek met kenmerkende botheid ontwikkelde. "Ik ben de molenaar, dat wil zeggen de molenaar, en ik zal ervoor zorgen dat ze blijven malen," zei hij. Critici waren verontwaardigd over de vergelijking, maar ze gingen niet in op de kern van de zaak: een rechtsstaat moet niet alleen formeel, maar ook efficiënt functioneren.

Veel aanklagers hebben jarenlang zaken behandeld die – zoals we nu weten – gewoon wegkwijnden en niet rijpten. Żurek merkt dit direct op: "Elke dag leer ik over de volgende fasen van verschillende onderzoeken... Er zijn verschillende zeer volwassen onderzoeken." Dit is geen wraakverklaring, maar een voorbode van normalisering. Als politici van de vorige regering jarenlang herhaalden dat ze "zichzelf niets te verwijten hebben", zouden ze niet bang moeten zijn.

Daarom klinken zijn woorden: "Ik wil degenen die onderzoeken uitvoeren verantwoordelijk houden voor het tempo van hun werk" niet als druk, maar als een vanzelfsprekende eis. Burgers hebben het recht om resultaten te verwachten.

Toen Żurek half grappend, half serieus, verwees naar Donald Tusks culinaire metafoor en zei dat "daar een heel lang menu staat", werd dat meteen voer voor critici. De context is echter simpel: hij kondigt een systematische herstructurering aan van het Openbaar Ministerie en de rechtbanken. De lijst met kwesties uit de afgelopen acht jaar die een eerlijke oplossing vereisen, is inderdaad net zo lang als de menukaart van een goed restaurant.

De zaak Ewa Wrzosek was ook onderdeel van het gesprek. Żurek schuwde het controversiële onderwerp niet, maar benadrukte wel dat hij normen eist van zijn collega's: "Ik heb een heel andere stijl... Ik denk dat dit gesprek wel degelijk impact zal hebben." Dit is een voorbeeld van verantwoordelijkheid dat verschilt van de praktijken van een jaar geleden, toen ministers alles en iedereen verdedigden, ongeacht de feiten.

Ter afsluiting van het gesprek zei Żurek iets dat als de sleutel tot het hele debat moet worden beschouwd: "De president brengt de boel in beroering op een zeer gevaarlijk moment voor Polen." Om uit de rechtsstaatcrisis te komen, hebben we dialoog nodig, geen arrogantie. En – zoals Żurek het verwoordde – we moeten aan tafel gaan zitten. En hoe eerder dat gebeurt, hoe beter voor het land.

Bron:   wiesci24.pl przez Cezary Nowak    język po Polsku