Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Schokkend! De Obajtek-affaire: 1,5 miljard PLN overboekingsorder uitgegeven via WhatsApp

Gestart door Pieszyce, 27 november 2025, 00:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Schokkend! De Obajtek-affaire: 1,5 miljard PLN overboekingsorder uitgegeven via WhatsApp

Karolina Gorczycka
25 november 2025

De schokkende woorden van Orlen-CEO Ireneusz Fąfara hebben het nieuws gehaald. Hij onthulde dat er tijdens de ambtsperiode van Daniel Obajtek een overboeking van 1,5 miljard złoty heeft plaatsgevonden, die volgens hem via WhatsApp was bevolen. De hele operatie zou verband houden met de zogenaamde Zwitserse zaak en werd in één dag afgerond.

Fąfara sprak hier met volledige zekerheid over: "Ja, ik heb het heel duidelijk gezegd, ik benadruk het. Ik had het over een specifieke kwestie, ik had het destijds over de Zwitserse zaak. Op één dag stroomde er letterlijk 1,5 miljard zloty uit het bedrijf. Hoe werd de opdracht gegeven? De overboeking van dit geld gebeurde telefonisch naar bedrijven die absoluut geen ervaring hadden met oliehandel, zonder enige veiligheidsmaatregelen. Het is ronduit schandalig. Het is onvoorstelbaar."

Volgens de huidige CEO zouden de fondsen naar entiteiten gaan die niet alleen niets met de grondstoffenmarkt te maken hadden, maar ook geen enkele beveiliging of geschiedenis van samenwerking met Orlen hadden. Fąfara suggereert dat de beslissing buiten de officiële procedures om is genomen, zonder analyse, overleg of de vereiste controlemechanismen.

"Ik ben nog nooit zo'n geval tegengekomen. Maar als we kijken naar het hele management van Orlen... en die miljarden zloty's die verspild zijn... dan denk ik dat dit het grootste schandaal is uit de tijd van Daniel Obajtek," voegde hij eraan toe.

De zaak wordt onder andere onderzocht door de Internal Security Agency.

Bron:   wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku