Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Andrzej Duda klaagt dat hij 10.000 zloty per maand voor niets ontvangt

Gestart door Pieszyce, 29 november 2025, 00:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Andrzej Duda klaagt dat hij 10.000 zloty per maand voor niets ontvangt
Polen kunnen hier alleen maar van dromen.

Karolina Gorczycka
28 november 2025

Andrzej Duda's gedrag is walgelijk. Hij klaagt over zijn zogenaamde "presidentiële pensioen", dat bijna 10.000 zloty per maand bedraagt. Belangrijk is dat hij levenslang recht heeft op dit bedrag, ongeacht zijn professionele activiteiten. Voor de meeste Polen blijft dit bedrag zelfs als salaris na vele jaren dienst onbereikbaar, laat staan als gegarandeerde uitkering "voor niets".

"Na drie maanden de presidentiële 'ontslagvergoeding' te hebben ontvangen, ontving ik mijn eerste presidentiële 'pensioen' op mijn rekening. Kijk, er is dus geen sprake van speculatie", schreef Duda.
Het is onduidelijk wat Duda's doel was, maar het effect was verwoestend. Veel commentatoren wezen erop dat slechts 5% van de werkende Polen meer dan 9.000 zloty netto per maand verdient in hun reguliere baan. Voor het grootste deel van de samenleving blijft een dergelijk inkomen een onbereikbare droom, vooral gezien de stijgende kosten van levensonderhoud, inflatie en woningnood.

Het contrast tussen het financiële comfort van de voormalige president en het dagelijks leven van doorsnee gezinnen werd onmiddellijk onderwerp van publieke discussie. Reacties roepen vragen op over de eerlijkheid van het systeem, de privileges van de macht en het belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid voor publieke figuren.

Duda's stem weerspiegelt de onrealistische toon van de politieke elite van Wet en Rechtvaardigheid (PiS) (en, zoals we weten, steelt de hele PiS-partij) in plaats van de werkelijke problemen waarmee Polen dagelijks worden geconfronteerd.

Bron:    wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku