Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Pierogi en het werk . . . . . . .

Gestart door Pieszyce, 13 december 2025, 23:55

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wie van jullie is ook al kaar met het maken van Pierogi voor Kerstmis?  ;D

Hier is het gelukkig klaar, na een dag hard werken.

Het enige wat mij fors frustreerde was SKy Radio. >:(  >:(

Vanaf dat we opstonden vanmorgen tot ik de stekker uit het contact trok[16:00 uur], kwam elk Kerstliedje wel 25 keer voorbij. Oke telkens een andere zanger of zangeres met vertolkers die stonden te krijsen of men de teennagels zonder verdoving er af trok.  ;D  ;D

Waarom niet een programma er tussendoor met mensen die het slecht hebben met kerstmis, daklozen, zij die familie missen wegens sterfgevallen etc, etc.

Volgend jaar is de keus, of onze eigen muziek, of anders geen Pierogi.  >:(   ;)

Gek wordt je er van.  :)

Ruud

Vraagje, hoe bewaren jullie de pierogi? Wij hebben vanalles al geprobeerd. Ongekookt invriezen, gekookt invriezen, vervrij papier er tussen, etc. etc. Maar steeds een poos bezig om ze weer uitelkaar te krijgen zonder dat ze kapot gaan.

Wij hebben een beetje andere kerst dit jaar, we maken wel wat pierogi maar op de dag zelf. Lidia werkt met de kerst dit jaar, in de ouderenzorg is het of werken met de kerst, of met oud en nieuw. Dit jaar heeft ze op 2 de kerstdag een wat kortere dienst, dus gaan meteen na haar dienst op weg naar Polen, zodat ze zaterdag ochtend heel vroeg bij het huis in Polen zijn.

Maar gelukkig nog wel een min of meer traditionele kerstavond hier in Nederland. Niet met 13 gerechten, maar wel zonder vlees, en dus ook wat pierogi, en diverse vis gerechten.

En, bijkomende voordeel, we hoeven geen overdadige boodschappen doen om 3 dagen achter elkaar overvloedig eten op tafel te hebben, misschien ook positief voor ons lichaamsgewicht.

Groet,

Ruud

Pieszyce

In de vriezer en dat zonder problemen en dat al 25 jaar.  :)

Als wij Pierogi maken is er het volgende . . . . . . . .

We gebruiken Tarwebloem als enige meel, elke andere meelsoort draait uit op een mislukking dus ook de zogenaamde patentbloem is niet goed.

Voor ongeveer 13 pierogi en10 oortjes [uszka], afhankelijk hoe groot je alles wilt maken is het.

500 gr. Tarwebloem
1 ei
1,5 eetlepel zonnebloem olie, de gewone dus
Zout naar smaak
Al het bovenstaande op kamertemperatuur.
Lauwwarm water  naar behoefte  wij hebben genoeg aan een longdrinkglas.

Alles in de mixer en rustig laten mengen tot er een stabiel glad deeg is.
Daarna met een roller uitrollen en schijven steken [wij doen dat met een glas] die daarna met de vulling gevuld worden.

Wij hebben een mengsel van Aardappels, zeer fijn gesneden ui, zout en Peper en Mon Chou, omdat we niet aan de Poolse witte kaas kunnen komen.

De uitgestoken plaatjes deeg die niet te dun of te dik mogen zijn, worden daarmee gevuld, waarna ze worden dichtgevouwen. Ondertussen moet men een grote pan water aan de kook brengen, voorzien van wat zout en een scheut zonnebloem olie. De rauwe pierogi in die pan en voorzichtig alles ronddraaiende in de pan. Als ze echt gaan drijven, ook als je ze weer naar beneden duwt, zijn ze klaar. Wij hebben schalen met bakpapier en daar worden ze opgelegd om af te koelen.

Als ze afgekoeld zijn, Pak ik plastic zakjes van 1 liter gekocht in de supermarkt, doe er 4 pierogi in, zuig ze vacuum en als alles ingepakt is gaan ze de lege lade van de vriezer in.

De bekende oortjes die altijd in de rode soep staan verpakken wij per twee in plastic folie, omdat Ewa tussendoor wel eens die soep maakt en er dan twee in wil hebben. Gaat perfect.

Wil je Pierogi of oortjes eten is het belangrijk dat je ze de dag ervoor al in de koelkast rustig laat ontdooien, waarna je ze met uitjes in de koekenpan kunt bakken.

De olie en het ei, maken het deeg elastisch en bij ons gaan de Pierogi  alleen kapot als ik het vel deeg te dun heb gerold.  Dit jaar voor het eerst 10 porties van 4 en 3 zakjes met oortjes, normaal maken we er veel meer.  :D

Maar, het blijft een klus om te doen, in Limburg zit een winkel waar je ze kunt kopen maar die bezorgen niet verder dan 50km van de winkel. Als ik ze kon laten bezorgen zou ik ze zelf niet meer maken.  ;D