Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wojciech Czuchnowski richtte zich scherp en direct tot Sławomir Cenckiewicz!

Gestart door Pieszyce, 19 december 2025, 23:22

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wojciech Czuchnowski richtte zich scherp en direct tot Sławomir Cenckiewicz!

Karolina Gorczycka
19 december  2025

"Meneer Cenckiewicz, helaas kan ik u niet langer aanspreken met een beleefde aanhef (zoals 'Geachte') of u formeel aanspreken met bijvoorbeeld 'minister'. Want hoewel u recht lijkt te hebben op zo'n titel, zult u altijd slechts in naam een overheidsfunctionaris blijven. Net als iedereen die het concept van de staat zich toe-eigent en ervan uitgaat dat 'de staat' alleen zijzelf en hun instelling zijn. Ik zal u geen 'professor' noemen (wat u overigens niet bent) of zelfs geen 'dokter', omdat u allang de ethische principes en de trouw aan de waarheid die een wetenschapper zouden moeten leiden, hebt verraden." – schrijft Wojciech Czuchnowski aan Sławomir Cenckiewicz.

"Je bent al lang geen historicus meer. Iemand die de geschiedenis manipuleert, verdraait en in dienst van de partij zet, is op zijn best een 'partijhistoricus' in dienst van de ideologie. Net zoals Ryszard Nazarewicz en Henryk Rechowicz dat waren in de Poolse Volksrepubliek".

Voor mij ben je een "voormalig wetenschapper" en een "voormalig historicus." Jacek Kaczmarski zong over mensen zoals u in zijn "Mars van de Intellectuelen": "De strijd voor principes is mijn dagelijkse brood / Zonder aarzeling ruil ik mijn pen in voor een baton." Dat lied was opgedragen aan wetenschappers, kunstenaars en journalisten die hun talenten verkochten in dienst van de krijgswet. U verkocht uw talent, kennis en opleiding aan hen die tijdens het communistische tijdperk de moed misten om zich tegen het regime te verzetten en die nu met minachting spreken over de Derde Poolse Republiek en haar helden. Vandaag de dag dient u de vijanden van de democratie, zoals Kaczyński en Trump, met hun weerzinwekkende universum en het conceptuele apparaat van mannen met gaspijpen, zoals Mieczysław Moczar. Over mensen zoals meneer Kaczmarski zong hij: "voor iemand die vertrouwd is met de dromen van filosofen, / is het moeilijk om het dialect van korporaals te spreken." Het mag dan moeilijk zijn, maar op de een of andere manier lukt het u.

Waarom richt ik me dan publiekelijk tot u, aangezien uit deze lange inleiding duidelijk blijkt dat ik niets goeds te zeggen heb? Wat wil ik tegen je zeggen of over je zeggen?

Welnu, er is één reden die me ertoe aanzet een paar woorden te schrijven. Of ze je zullen bereiken, weet ik niet. Maar ik zou graag willen dat denkende mensen in Polen dit lezen, en dat je niet zegt dat je het niet wist of er niet aan gedacht hebt.

Je schrijft heel mooi op je profiel dat er geen plaats is voor "agressief trollen, vulgaire en anti-katholieke campagnes", "vulgaire en brute taal" en "elke schending van de Poolse wet". Dit alles vanuit de positie van een vrome katholiek, een gelovige in de traditionele waarden van de "pre-conciliaire Kerk". Je eindigt met de afkorting ADMG, wat staat voor "Ad majorem Dei Gloriam", "Voor de grotere glorie van God". Het motto van Ignatius van Loyola.

Ik wil het graag over diezelfde waarden hebben. Een paar maanden geleden werd je verhoord op het bureau van de openbare aanklager tijdens een onderzoek onder leiding van militair aanklager kolonel Marcin Maksjan. Je aanhangers stonden voor de deur te wachten. terwijl ze Maksjan uitscholden en borden omhoog hielden met de foto van de officier en de tekst "Beschouw de verrader als een vijand." Ze beledigden het Poolse uniform dat Maksjan droeg met de grofste woorden. En u bleef zwijgend. U ging naar buiten en bedankte hen, maar u zei niet dat het te veel was om met deze verrader af te rekenen. Vervolgens genoot u ervan om vuiligheid over Maksjan en zijn familie te verspreiden, wat uw verdedigers ter verdediging van u opschreven. "Vulgaire en brute taal" was voor u geen probleem.

Ik heb dit destijds publiekelijk aangekaart, in de naïeve hoop dat u tot bezinning zou komen en een beroep zou doen op een einde aan de haat. Dat zou zowel nobel zijn – in een puur menselijke en christelijke zin – als redelijk – want u bent tenslotte een Poolse ambtenaar. En u staat "vastberaden achter het Poolse uniform."

Niets van dat alles is gebeurd, en vandaag hebben jullie supporters de overhand gekregen en gaan ze helemaal los. Het doelwit van hun verbale agressie zijn mijn familie en mijzelf. "Vulgaire en brute" taal en "schendingen van de Poolse wet" zijn basiselementen van hun... tja... laten we het maar zo zeggen, retoriek. Ik verzamel voorbeelden en plaats ze soms op X. Hier zijn er een paar van de afgelopen dagen: "stront van het jaar", "SB-k*t", "journalistenk*t", "walgelijke Jood", "sterf", "menselijke stront", "stinkende stront", "Russisch-Joods tuig", "verachtelijke kl**tzak", "Szechters tuig". Uit de reacties van jullie fans kun je opmaken dat "stront overal is, de hele wereld bevuilt", dat ik "naar een Jood ruik" ofb"rottende k*t", en dat "mijn moeder me heeft verpest". Dit zijn slechts de meest recente voorbeelden.

Uw aanhangers besteden bijzondere aandacht aan mijn huidige vrouw. Ik zal de walgelijke dingen die ze over haar schrijven niet herhalen. Ze sparen ook mijn vrouw, die in 2022 is overleden, niet. Ik kan lezen dat ze "dood is", dat ze "is vermoord", dat "ze ook een Jodin was".[/b]

In september, na een van mijn artikelen over uw activiteiten, ontving ik een anoniem telefoontje. Het nummer was geregistreerd in Nederland. De persoon liet een bericht achter: "Eerst breek ik je verdomde kaak, jij verdomde ho*r, jij hond, jij stinkende ho*r, jij en je hele verdomde familie." Ik heb aangifte gedaan bij de politie. De dader zal nooit worden geïdentificeerd.

Ik heb erover geschreven op Facebook. Ik heb geen protest van u gehoord. Ik verwachtte geen uitingen van steun of solidariteit. Maar enige afstand nemen, zelfs van criminele bedreigingen ter verdediging van u, zou redelijk en welkom zijn. Door te zwijgen, laat u dit gewoon gebeuren.

Op maandag publiceerde ik een tekst waarin ik onthulde hoe u liegt over uw veiligheidsonderzoek, zowel wat de inhoud betreft als door publiekelijk te verklaren welke medicijnen u hebt verzwegen.

Naast de inmiddels gebruikelijke beledigingen, werd ik 's nachts lastiggevallen met anonieme telefoontjes (67 gemiste oproepen in de vroege ochtend en midden in de nacht gedurende twee dagen) en sms'jes, waarvan de brutale auteurs mijn familie op afschuwelijke wijze beledigen en mij schrijven: "Maak je klaar." Waarop? Weet u dat misschien? Op onbekende daders? Het vergiftigen van een hond? Of misschien gewoon het plaatsen van compromitterend materiaal? Een van uw fans schrijft al over mijn "ongepaste gedrag jegens jonge vrouwelijke journalisten"... Een andere vriend van u, Piotr Woyciechowski, schreef me dat "wie wind zaait, de storm oogst." Voorlopig is het gewoon een wervelwind van onzin die ter verdediging van u wordt uitgestort. De tijd zal leren wat er gebeurt. We kunnen alleen maar hopen dat de auteurs niet van woorden naar daden overgaan.

Maar u bent immers het slachtoffer. President Nawrocki heeft het voor u opgenomen en geschreven over de aanval van de geheime politie op u. Een typische omkering van de rollen voor uw organisatie. Elk kritisch artikel over u herinnert me weer aan de methoden van de geheime politie. Nu is de intensiteit toegenomen.

U bekijkt dit kalm. Het gaat immers niet om u, u bent beschaafd en geduldig. U maakt hier een sarcastische opmerking, u neemt de moeite om daar iemand te prijzen. Als u beledigt, doe dat dan zonder vulgariteit of "schending van de Poolse wet". Beleefd en christelijk. Uw handen zijn schoon.

Anderen doen het vuile werk voor u.

ADMG, meneer Cenckiewicz, besluit Czuchnowski.

Bron:   wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku

Pieszyce