Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Polen maakt zich zorgen over NAVO-spanningen rond Groenland, zegt premier Tusk

Gestart door Pieszyce, 10 januari 2026, 23:05

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Polen maakt zich zorgen over NAVO-spanningen rond Groenland, zegt premier Tusk

10 januari 2026

De Poolse premier zei vrijdag dat hij zich zorgen maakt dat de Amerikaanse dreigingen om Groenland over te nemen de eenheid binnen de NAVO onder druk kunnen zetten. Hij voegde eraan toe dat Warschau, als loyale bondgenoot, de plicht heeft om openlijk met Washington over zijn zorgen te spreken.

Polen beschouwt de Verenigde Staten en de NAVO als cruciaal voor zijn veiligheid in het licht van een steeds assertievere Rusland, en functionarissen in Warschau vrezen dat verdeeldheid binnen het bondgenootschap Moskou zou kunnen aanmoedigen, meldde persbureau Reuters.

Het persbureau stelde dat een militaire annexatie van Groenland door de VS van NAVO-lid Denemarken schokgolven door het bondgenootschap zou sturen en de kloof tussen president Donald Trump en Europese leiders zou vergroten.

"Ik maak me grote zorgen over de kwestie Groenland, en ik maak me ook grote zorgen over wat er in de Verenigde Staten gebeurt en de ideologische en politieke spanningen die zich binnen de NAVO en binnen de VS zelf opbouwen," zei Tusk vrijdag tijdens een persconferentie.

"Maar omdat we bondgenoten en vrienden zijn – en Polen een uitzonderlijk loyale bondgenoot van de Verenigde Staten is – geloof ik dat deze loyaliteit eerlijkheid vereist. Onder vrienden moet je openlijk spreken over wat goed en wat fout is," aldus Tusk.

(aj/gs)

Bron:   Reuters, IAR, polskieradio.pl by (aj/gs)     English