Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zelensky zegt dat zijn brief aan Poetin zijn doel heeft bereikt

Gestart door Pieszyce, 10 juni 2026, 22:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zelensky zegt dat zijn brief aan Poetin zijn doel heeft bereikt

10 juni 2026 

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft gezegd dat zijn open brief aan de Russische president Vladimir Poetin zijn beoogde doel heeft bereikt, maar hij weigerde details te geven.

Tijdens een persconferentie in Tallinn op dinsdag, na een ontmoeting met leiders uit de Noordse en Baltische staten, weigerde Zelensky uit te wijden over wat de brief had opgeleverd.

"Met het versturen van de brief aan Poetin had ik een specifiek doel voor ogen, en ik geloof dat ik het gewenste resultaat heb bereikt," zei hij, eraan toevoegend dat Oekraïne aanzienlijke antiballistische capaciteiten nodig heeft, maar hij kon geen verdere details geven.

In de brief stelde Zelensky een directe ontmoeting met Poetin voor om te praten over het beëindigen van de oorlog.

De Amerikaanse president Donald Trump omschreef het initiatief als overwegend positief.

Poetin verwierp het voorstel vrijdag tijdens een economisch forum in Sint-Petersburg en zei: "Ik zie geen nut in onze ontmoeting." Hij bekritiseerde Zelensky's publieke aanpak als "absoluut ongepast".

Zelensky wees ook op de ongeveer 2.500 Russische troepen die in de afscheidingsregio Transnistrië in Moldavië gestationeerd zijn als bewijs van Moskou's bredere destabiliserende intenties.

"Dit betekent dat ze geen stabilisatie in de regio willen," zei hij. "Als we het hierover hebben, moeten we niet vergeten dat het niet alleen om een staakt-het-vuren voor Oekraïne gaat."

Hij voegde eraan toe dat een snelle stopzetting van de Russische agressie Poetin de mogelijkheid zou ontnemen om nog meer landen te bezetten en riep Europese partners – waaronder Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en de Europese Unie – op om hun voorkeursvormen voor mogelijke vredesonderhandelingen voor te stellen.

(jh/gs)

Bron: PAP, polskieradio.pl by (jh/gs)   English